Logo
Česká verze
Přejít na Slovenskou verzi
Logo
Otevřít nabídkuOtevřít vyhledávání

„Zlatá“ káva ze středu Evropy

12.10.2014

Středoevropská káva, která získala „zlatou“ medaili, nachází se v evropské Top 10 a navíc trumfla nejznámější italské značky.

     Ptáte se, která káva to je? Nehledejte za ní žádnou nadnárodní společnost ani známé finanční skupiny. Majiteli jsou Slováci s vášní pro byznys s kávou. Jejich káva EBENICA jako první slovenská káva získala v renomovaném celosvětovém hodnocení kvality kávy – Coffee Review – 90 bodů, což se v mezinárodních soutěžích rovná zisku zlaté medaile. EBENICA se tak dostala do žebříčku TOP 10 evropských značek káv. Navíc svým hodnocením trumfla i nejznámější a nejoblíbenější italské značky kávy. Za pouhých pár let nabyla tato značka na slovenských trzích značné popularity. Přesvědčte se sami. Jednoduše zadejte do nejznámějšího vyhledávače Google.sk slovo „káva“. První značka kávy, kterou najdete, bude EBENICA. Její popularita se však nezastavila u hranic Slovenska. Příběh kávy EBENICA, příběh jedinečnosti, začíná v roce 2009, a pokud se chcete dozvědět více, máme zde pro vás jeho část.
Co může někoho přesvědčit a motivovat k tomu, aby úplně změnil svůj život? Navíc, když působí v nadnárodních společnostech na „lukrativních“ pozicích s perspektivní kariérou před sebou?

Touha vybudovat něco vlastního, dlouhodobého a trvajícího, založeného na společných hodnotách. Tak vznikla idea slovenské rodinné firmy působící v oblasti kávy s názvem Elicsire. Elixír v překladu znamená „něco, co působí blahodárně“.

 „Vyrábět slovenskou kávu znělo jako šílený nápad, ale čím víc jsme si o tom povídali s přáteli či rodinou, tím víc ta představa získávala reálnější kontury.“ říká Marek Fajčík ze společnosti Elicsire. „Ebenica je náš rukopis.“

Reprezentovat zahraniční značku nebylo to pravé. Vydali se tedy vlastní cestou. Plán se začal rýsovat. Káva měla zapojovat smysly, vonět a chutnat, měla být prémiová z kvalitativního hlediska. Doplňovat ji měl pěkný obal a za sebou měla mít příběh. Cílem bylo vytvořit si vlastní recepturu, namíchat vlastní specifickou chuť z více odrůd a vymezit se vůči existujícím značkám káv. Začali spolupracovat se specialisty v oblasti potravinářství, designu a marketingu. Výsledkem je jedinečné spojení chutí, logo, obaly i samotné značky káv EBENICA, SIGNATURA a GURMÁNKA. Vlajkovou lodí společnosti se stala Ebenica.

Ebenica kávy

“Několik měsíců jsme testovali kombinace různých káv, chutí a vůní. Za tu dobu jsme s rodinou, přáteli i profesionály ochutnali stovky vzorků. Na konci bylo rozhodnuto pro tři chuťové kombinace, všechny ze 100% arabiky. Přes svou různorodost však mají všechny „náš“ jednotící charakter.“ říká Marek Fajčík.

„Ebenica PIANO je oblíbená převážně u něžnějšího pohlaví, Ebenica HARMONELLE  je nejoblíbenější a nejprodávanější z našich káv. Ebenica INTENSIVO je káva s nejintenzivnější chutí a vůní a byla vybrána např. do soukromého Cigar clubu.“ doplňuje.

Všechny tři blendy jsou vyráběné z nejkvalitnějších zrn pocházejících z kávových plantáží z celého světa. Jejich sběr a zpracování mají charakter ruční výroby. Na Slovensko se dostanou v podobě zelené kávy a od tohoto momentu je Ebenica čistě produktem firmy Elicsire. Pod důkladným dozorem mistra pražení vzniká v malých dávkách vždy čerstvá káva v nejvyšší možné kvalitě.

Prvních úspěchů dosáhla Ebenica doma. Začínalo se v malém. Od každého druhu kávy bylo k dispozici osm kilogramů. Aby získala přímé reakce, otevřela si firma v Bratislavě malou kavárnu se čtyřmi stolky.

„Káva je zážitkový produkt a ti, kteří s Ebenicou měli zkušenost, ji dokázali nejlépe doporučit dál.“ říká Marek Fajčík. „Ze získaných zkušeností víme, že nejlepším nástrojem ke zjištění preferencí zákazníků je diskuse přímo s nimi ve vlastní kavárně.“

Marek Fajčík - tvorca Ebenica

Po úspěchu první várky přicházeli noví zákazníci. Těmi byly hotely, restaurace a kavárny a dobře začala fungovat také soukromá klientela. Dnes tvoří HoReCa kolem 50% odbytu.

Ebenicu však doma neocenili jen zákazníci. Kromě získávání nových a nových zákazníků po celém Slovensku získala také v roce 2010 ocenění „finalista národnej ceny za dizajn“. Cesta k němu byla také trnitá a trvala několik měsíců. Název Ebenica byl odvozen od vzácného ebenu – ušlechtilého, tmavého a hodnotného dřeva.

„Chtěli jsme, aby značka měla příběh. Ebenica je opravdu odvozena od ebenu – ušlechtilého dřeva, které vystihuje prémiovost, ale dali jsme jí ženský rod a s tímto faktem také tým pracoval při tvorbě obalů.“ vysvětluje Marek Fajčík.

Design loga a obalu je dílem slovenských designérů. Od prvního prototypu obalu Ebenica až k finální verzi vedla cesta plná pokusů.

„Řekli jsme si, že Ebenica bude „dáma ve světě kávy“ v přitažlivém obalu. Ten symbolizuje siluetu elegance ženského těla. Kofeinové kávy Ebenica jsme odstupňovali i názvy Piano, Harmonelle a Intensivo. V případě kávy Piano je to baletka, která je synonymem jemnosti, ladnosti a elegance a samotná káva je z jednoho kontinentu. Harmonelle je káva ze dvou kontinentů a harmonii chutí symbolizuje souzvuk v tanci muže a ženy na obalu. Dominantou obalu Intensivo je exotické slunce a jde o kávu ze tří kontinentů.“ popisuje Marek Fajčík.

Obrázky na obalech (baletka, tanečníci a slunce) jsou prý skutečné. Byly vytvořeny ze zelených a upražených kávových zrn a poté vyfoceny. Zajímavý je také fakt, že složitý obal je technicky složen jen z jednoho kusu papíru.

Mimořádný úspěch měl ale teprve přijít. Po dvou letech od uvedení na trh se na podzim roku 2012 rozhodli Slováci zkusit porovnat svou kávu se světem. S malou dušičkou a velkým očekáváním zaslal majitel vzorky káv na testování do USA k jednomu z nejrenomovanějších hodnotitelů kvality kávy na světě – Coffee Review.

„Už před účastí v  „Národnej cene za dizajn“, nebo vlastně vždy, když něco děláte, si kladete otázku, zda to děláte dobře. V designu nám to potvrdili, ale potřebovali jsme názor světové autority na samotnou kávu. Nikomu jsem nic neřekl a poslal jsem do soutěže v USA všechny tři kofeinové kávy.“ svěřuje se Marek Fajčík.

Ebenica kávy popisVýsledky přišly začátkem roku 2013. V pozitivním smyslu šokovaly i samotné majitele. 90 bodů pro každou z třech hodnocených káv bylo nad očekávání. Hlavně pokud zvážíte, že v mezinárodních soutěžích dosáhlo nejlepší slovenské víno doteď maximálně 89 bodů. O to víc radosti tento výsledek způsobil.

„Hodnocení je založeno na slepých testech. Boduje se aroma, chuť, vhodnost podávání kávy s mlékem apod. Každá z našich kofeinových káv Ebenica získala 90 bodů, což se rovná zlaté medaili. V žebříčku espresso káv jsme se všemi třemi kávami Ebenica v Top 10 v Evropě. Porazili jsme i neznámější italské značky a v Top 10 jsme se umístili jako jediní ze střední Evropy.“ říká Marek Fajčík.

Dostali se tak do společnosti výrobců jako např. Soyuz Coffee Roasting, který je dvorním dodavatelem kávy ruskému prezidentovi a vládě do Kremlu. A jaké vlastnosti kávy hodnotitelé vyzdvihli?

„…Konkrétně u nás dostal velmi pozitivní hodnocení charakter chutí, který spojuje všechny tři druhy, intenzita kávy a chuť sladkých čokoládovo-květinových tónů. Dalším vyzdvihnutým rysem byla výborná vyváženost káv v rámci chuťového profilu bez přílišných extrémů.“ objasňuje Marek Fajčík.

Kromě kofeinových káv má však společnost v nabídce i kávu bez kofeinu, speciálně pro dvě skupiny lidí, které mohou mít s příjmem kofeinu problém. Jednou z nich jsou ženy, které plánují dítě, jsou těhotné nebo kojí. Pro ty je tu káva Ebenica Mammie. Pro druhou skupinu, lidi s kardiovaskulárním onemocněním je tu káva Ebenica Cardiac. Tyto kávy byly otestovány ve dvou nezávislých laboratořích v Čechách i na Slovensku a dnes má firma certifikované výrobky, které distribuuje do lékáren.

A na co se společnost plánuje zaměřit dál?
„Velkou příležitost vidíme v uplatnění na zahraničních trzích. Vzhledem k tomu, že celý projekt financujeme z vlastních zdrojů a na marketing zatím mnoho nezbývá, komunikujeme značku prostřednictvím partnerských vztahů např. s Gurman Festem.“ říká Marek Fajčík.

Začínají se čím dál více ozývat pozitivní ohlasy ze zahraničí. Společnost získala další klienty, stala se respektovanější pro odbornou veřejnost a otvírá se jí příležitost pro expanzi. Vyváží už do Lucemburska a České republiky. Zde vytvořila příjemný partnerský vztah například s e-shopem vždy.cz. Jednání probíhají v Německu a v USA a uvažuje se též o oblasti Asie. Ambicí společnosti je tedy nyní dodávat kávu zákazníkům do celé Evropy a v budoucnosti snad i do celého světa.

Pošlete článek známému